Doorgaan naar content

Cookies đŸȘ

Deze site gebruikt cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Meer informatie

Rixt de Wit

Rixt de Wit

Rixt de Wit is na mbo Verpleegkunde, Social Work aan de Hanzehogeschool gaan studeren. Daar is ze opgeleid tot innovatieprofessional. Inmiddels werkt ze met onderwijsvernieuwers aan NEXT: Noorderpoort Extra Trainingen. Met dit platform wil ze het voor studenten makkelijker maken om te werken aan persoonlijke ontwikkeling, mentaal welzijn en zingeving. Kortom: menselijkheid.

< Terug naar overzicht

Noorderpoort EXtra Trainingen - kortgezegd NEXT - is een platform voor studenten met workshops en voorlichtingen gericht op persoonlijke ontwikkeling, (mentaal) welzijn, welbevinden en het vergroten van veerkracht van de student. Altijd aangesloten op de behoeften en leefwereld van de studenten. Naast studenten richt NEXT zich ook op het trainen van onderwijsprofessionals, onder het motto ‘practice what you preach’. De belangrijkste waarde van NEXT: empowerment, door te leren hoe je mens kunt zijn!

Inner Development Goals

Hiervoor gebruikt Rixt de Inner Development Goals (IDG’s). Waar de Sustainable Development Goals (SDG’s) doelen zijn om de wereld een betere plek te maken, zijn de IDG’s ontstaan om te kijken wat mensen nodig hebben om een verschil te maken. Het is een framework van 23 life skills op 5 gebieden.

Het creĂ«ren van empowerment bij studenten NEXT werkt preventief en leert jongeren spelenderwijs life skills gericht op empowerment, zoals hoe om te gaan met negatieve gevoelens en om hulp leren vragen. “Een soort sportschool, maar dan voor je mentale gezondheid,” aldus Rixt. Hiervoor gebruikt ze zelf ‘Design Thinking’: een creatieve methode en mindset om uitdagingen aan te pakken. De basis: jongeren niet vertellen wat ze moeten doen, maar ze leren ontdekken wat ze kĂșnnen doen. Volgens Rixt zorgt dit bij studenten voor bewustwording, zelfreflectie, probleemoplossend vermogen en het nemen van verantwoordelijkheid voor hun eigen leven. “De empowerment die dit creĂ«ert is fantastisch! Juist omdat het zo simpel is, is het zo gaaf”, aldus Rixt.

Om te zijn hoef je niemand te worden, je bent al. 

Ook studenten geven bij haar aan dat ze hier heel veel aan gehad hebben. Zo vertelde een student aan Rixt: “door NEXT heb ik echt geleerd dat ik veel meer ben en kan dan de elektrotechniek waarvoor ik wordt opgeleid.” Studenten zijn de wereldverbeteraars van morgen, en als je lekker in je vel zit, kun je de wereld een beetje beter maken, gelooft Rixt. Volgens haar planten we allemaal zaadjes. We weten nooit welke gaat groeien, maar met kleine acties kun je al een groot verschil maken bij iemand: “je weet nooit wat een zin of bepaalde uitspraak met iemand kan doen.”

Impact van NEXT op docenten en het onderwijs

Naast studenten, neemt Rixt ook docenten mee in Design Thinking en de IDG’s, onder het mom van ‘practice what you preach’. “Verandering kan beginnen bij docenten. We kunnen ons allemaal wel een docent kunnen herinneren die positieve of negatieve impact op ons heeft gemaakt.”

Rixt werkt vanuit de persoonlijke missie om menselijkheid centraal te stellen in het onderwijs. Volgens haar wordt waarde nu veelal gemeten op basis van cijfers, en worden studenten opgeleid voor een vak, maar leren ze niet over alle dingen die ons mensen maken en hoe hiermee om te gaan. Ze denkt dat dit ten koste gaat van authenticiteit en voor veel problemen en mentale uitdagingen kan zorgen bij studenten. “We leven in een prestatiegerichte maatschappij. Geef aandacht aan het stukje mens, niet alleen aan wat je moet worden, maar ook aan wat je al bent, “ aldus Rixt. Ze doet dit door docenten te leren om problemen en gevoelens bespreekbaar te maken zonder te oordelen, eerst binnen hun eigen team, en om dit vervolgens in te zetten in de klas. Volgens haar is het bespreekbaar maken de simpelste manier om een groot verschil te maken, omdat het ervoor zorgt dat problemen en gevoelens herkenbaar en eerder gedeeld worden: “van elkaar leren dat anderen zich soms ook zo voelen doorbreekt een bepaalde laag, en als je je hier bewust van wordt pel je die laag af en kom je tot de kern.” Rixt gelooft dat als je je wereld beter wilt maken, onderwijs hier een verschil in kan maken, ook omdat het voor iedereen beschikbaar is: “we kunnen met onderwijs veel meer doen dan we nu durven.”

Toekomst van NEXT

Met veel enthousiasme en trots blikt Rixt terug op de totstandkoming van NEXT. Ze vindt het heel gaaf om de ruimte en vrijheid te krijgen in dit project, maar tegelijkertijd ook spannend en uitdagend omdat het in een systeem bestaat dat niet zomaar verandert: “we hebben bepaalde kaders nodig: voetbal zonder regels is geen voetbal, maar een voetballer bepaalt zelf hoe hij zijn trap geeft.” De samenwerking met SDG House vindt ze heel fijn en belangrijk, omdat het koers geeft aan de intentie om met elkaar de wereld een beetje beter te maken.

NEXT blijft in ontwikkeling. Het wordt verder geïntegreerd in de scholen en medewerkers worden getraind in het gedachtengoed. Ook wordt het online NEXT-aanbod voor studenten vergroot. Volgens Rixt is NEXT een mooi middel, maar kan de essentie ook in een andere vorm gegoten worden. “Als het maar aansluit bij de behoeften en leefwereld van de studenten, dat is waar het om draait.”

Meer informatie

Links

Meer helden

Elise & Anouk Ofra Hartsema