Doorgaan naar content

Cookies đŸȘ

Deze site gebruikt cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Meer informatie

Evenementen Wereldburgerschap bij Noorderpoort
Inspiratie -

Evenementen Wereldburgerschap bij Noorderpoort

Marlies Blaauw is coördinator en docent burgerschap bij Noorderpoort. Ze vertelt over twee van de vele activiteiten die er vanuit (wereld)burgerschap georganiseerd worden voor Noorderpoortstudenten.

< Terug naar overzicht

(Wereld)burgerschap

(Wereld)burgerschap is een belangrijk onderdeel van elke mbo-opleiding. Hierin leren studenten tools om als mens hun weg te vinden in onze continu veranderende samenleving. Marlies organiseert projecten waar studenten naartoe kunnen gaan om uit het klaslokaal te komen en aan de slag te gaan met maatschappelijke thema’s: “(wereld)burgerschap is doen en ervaren!” Volgens Marlies sluit wereldburgerschap erg goed aan bij de SDG’s: “Het gaat over dezelfde vragen: hoe zitten we op deze wereld, hoe gaan we daarmee om, wie ben ik, en hoe vul ik mijn leven in?”

IK WEET ALLES festivAL

Het IK WEET ALLES festivAL is een festival voor mbo-studenten van Noorderpoort en Alfa-college. Het festival wordt georganiseerd door Jimmy’s, Noorderpoort, het Alfa-college en studenten, en is onderdeel van het (wereld)burgerschapsonderwijs op de scholen. Tijdens dit festival kunnen studenten zelf een gevarieerd programma vol workshops, trainingen, en inspiratiesessies samenstellen over onderwerpen waar ze meer over willen leren, maar die geen onderdeel zijn van het reguliere onderwijs, zoals drugs, seks, mentale gezondheid, en geld. De derde editie afgelopen jaar trok zo’n 900 mbo-studenten van Noorderpoort en Alfa-college.

Vrijheidscollege

Het Vrijheidscollege is een jaarlijks terugkerend evenement georganiseerd door Bevrijdingsfestival Groningen, Stichting Vrijheidscolleges, Noorderpoort en het Alfa-college. Hierin gaan bekende sprekers op een interactieve manier met studenten in gesprek over hun visie op en ervaringen over vrijheid, en de betekenis ervan voor onze samenleving. De afgelopen editie trok zo’n 600 studenten van Noorderpoort en Alfa-college. Ook de Vrijheidscolleges zijn georganiseerd vanuit het (wereld)burgerschapsonderwijs op de mbo's.

Studenten zitten in de levensfase waarin ze nadenken over wie ze zijn, wat ze willen en of ze de juiste route bewandelen 
- Marlies Blaauw

Impact op de studenten

Het grootste succespunt van beide projecten is volgens Marlies het grote aantal studenten dat er was, ondanks dat de projecten plaatsvonden buiten het reguliere lesrooster, en dat het echt wat met de studenten deed: “Als ik rondloop op zo’n dag en zie wat de effecten zijn, dat is het allerleukste. Als studenten na de colleges nog even blijven plakken om met sprekers te praten, of na het festival naar huis gaan en er nog over nadenken, dat is erg mooi. Het is de bedoeling dat het een soort olievlek wordt.”

Tijdens het festival kreeg Marlies van studenten terug dat ze het leuker vonden dan verwacht, en dingen hadden geleerd die ze van tevoren niet verwacht hadden te leren. Marlies vertelt dat een student de glimlach-meditatie workshop zelfs twee keer had gevolgd, omdat ze dit zo mooi vond, en na afloop naar de workshopleider was gegaan om meer te weten te komen. “Dit doet zoveel met mij zonder dat ik dat had verwacht”, had de student in kwestie genoemd. Enerzijds doen studenten tijdens het festival tastbare en praktische kennis op, zoals hoe om te gaan met geld, brandjes blussen en reanimatie. Anderzijds ligt de focus op het aanleren van lifeskills door te doen en ervaren, zoals grenzen aangeven en rijden met telefoon of alcohol. Dit maakt het volgens Marlies niet alleen leuk, maar het zorgt ook voor meer bewustwording, zelfkennis en zelfreflectie bij de studenten. Ze noemt: “Studenten zitten in de levensfase waarin ze nadenken over wie ze zijn, wat ze willen en kunnen en of ze de juiste route bewandelen. Dit soort workshops helpen daarbij.” Bovendien ziet Marlies dat studenten met elkaar in gesprek gaan over hun eigen ervaringen en van elkaar leren. Doordat er heel normaal en laagdrempelig over soms gevoelige onderwerpen wordt gepraat, merkt Marlies dat taboes worden doorbroken.

Ook de Vrijheidscolleges maakten indruk op de studenten. Tijdens de colleges spraken studenten zowel met bekende sprekers als met elkaar over belangrijke thema’s rondom vrijheid. Er werd gesproken over hoe vrijheid beperkt kan zijn, bijvoorbeeld voor vluchtelingen of mensen in armoede, maar ook over hoe vrijheid beperkend kan zijn, bijvoorbeeld voor mensen met een verslaving. Studenten vonden de verhalen indrukwekkend, het kwam echt bij ze binnen en heeft ze aan het denken gezet. “Het was een hele mooie dag met verschillende reacties. Sommige studenten zaten met tranen in hun ogen in de zaal, omdat ze het heftig vonden", aldus Marlies. De interactieve setting zorgde er volgens haar voor dat studenten het gesprek aan gingen over wat vrijheid voor hen betekent. “Sommigen gaven aan ook zelf zulke verhalen meegemaakt te hebben.”

Toekomst van het IWAF en de Vrijheidscolleges

Volgens Marlies is het fijn en goed om met elkaar over deze thema’s na te denken binnen het onderwijs: “We zijn geen opleidingsinstituut dat alleen mensen aflevert aan de arbeidsmarkt, we leven met elkaar op de aarde en ik geloof dat we als onderwijsinstelling ook een rol hebben om mensen hierin op te leiden.” Ze kijkt met trots terug op de projecten: “Ik vind het zo mooi om hiermee bezig te zijn en dat het mijn werk mag zijn om de studenten dit bij te brengen.” Ondertussen zijn de volgende data voor het festival gepland, en zit Marlies ook alweer om tafel met het Bevrijdingsfestival om de volgende Vrijheidscolleges op te zetten.

Ondanks dat het festival en de Vrijheidscolleges maar Ă©Ă©n keer per jaar plaatsvinden, maken ze toch al indruk bij de studenten. Toch ziet Marlies het liefst dat de studenten er doorlopend mee bezig gaan. “Dan landt het meer en beklijft het echt, en doen studenten er wat mee”. Ze pleit er dan ook voor dat dit soort onderwerpen binnen de scholen meer aan bod komen (bijvoorbeeld middels een lessenreeks), zodat studenten er op meerdere manieren mee bezig zijn en het niet een eenmalig iets blijft. Ook gaat het volgens haar dan meer zingen in de scholen, en zijn docenten zich er bewuster van dat ze wat met deze onderwerpen kunnen doen. In de werkgroep Wereldburgerschap wil ze hier al mee aan de slag.

Meer artikelen

Inspiratie Linnenproject: interview met Linda en Mykha Inspiratie Talent 4 Roemenië Inspiratie Studenten zamelen medische artikelen in